Naast Amazon is eBay een van de populairste online marktplaatsen.
Hoewel Amazon niet voor elke productgroep de ideale marktplaats is, kan bijna alles op eBay worden verkocht: Van B-goederen tot private labels tot hoogwaardige artikelen, dit platform staat altijd op de voorgrond. eBay is echter niet alleen erg populair bij klanten, maar ook bij andere retailers en dus bij concurrenten. Dit leidt ertoe dat hetzelfde object vaak door een groot aantal handelaren op eBay wordt aangeboden.
De prijs speelt een beslissende rol in de aankoopbeslissing van de klant.
Online handelaren doen er daarom goed aan om de prijzen van eBay-concurrenten in de gaten te houden en zo nodig te reageren met kortingen of prijsverhogingen.
Op deze manier kan de omzet, de marge en de winst van uw eigen eBay-winkel aanzienlijk worden verhoogd.
Een stap voor op de concurrentie op eBay
Veel handelaren doen een groot deel van hun verkopen op eBay, wat eenvoudigweg te wijten is aan het feit dat eBay enorm bekend is en dus een enorm bereik heeft.
Er is echter één regel die alle handelaars moeten gehoorzamen: Wie de laagste prijs heeft, krijgt meestal de bestelling.
Dit geldt natuurlijk alleen voor aanbiedingen met de "Nu kopen" optie, bij veilingen wordt deze regel vaak gebruikt in het voordeel van de verkoper. Dus als u goederen verkoopt die identiek zijn bij andere handelaren in de winkel, moet u alle mogelijkheden gebruiken om de goederen te verkopen:
- Zij bieden een snelle en gratis verzending en onderscheiden zich zo van de concurrentie.
- U hebt een goed doordachte cross-selling met bijpassende artikelen.
- U houdt de prijzen van uw concurrenten in de gaten en onderbiedt ze indien nodig.
Prijsvergelijking op eBay wordt voor de eindklant steeds gemakkelijker, omdat het platform werkt aan het verbeteren van de vergelijkingsmogelijkheden. Zo worden de prijzen van andere concurrenten vaak naast de eigen aanbiedingen getoond. Hoewel dit voordelig is voor de klant, is het noodzakelijk voor u als aanbieder om optimaal berekende prijzen en een automatische Repricing te hebben .
Wat is uw voordeel bij Repricing?
U bespaart veel tijd die u vroeger besteedde aan het handmatig monitoren van de prijzen van uw concurrenten. Automatische Repricing kan ook veel grotere assortimenten volledig en niet alleen gedeeltelijk verzamelen en de prijzen optimaliseren. Dit kan niet handmatig worden gedaan. Bovendien hoeft u niet elke keer te beslissen hoe u op de prijzen van andere retailers moet reageren, maar heeft u een prijsstrategie opgesteld die systematisch wordt toegepast. Op deze manier verhoogt u merkbaar uw omzet. Maar ook de marge wordt niet verwaarloosd.
Repricing software voor optimale eBay prijzen
Een Repricing Tool kan hier de oplossing zijn. De Pricemonitor houdt de prijzen van concurrenten op eBay bij en helpt u concurrerend te blijven. De Pricemonitor registreert de prijzen van concurrenten en past uw prijzen automatisch aan volgens gedefinieerde prijsstrategieën. U kunt niet alleen één prijsstrategie toepassen op uw gehele assortiment, maar u kunt ook Repricing regels instellen voor subcategorieën of zelfs voor elk artikel afzonderlijk.
Wat de Pricemonitor voor u doet
- Hij verzamelt alle aanbiedingen voor een object op eBay
- Behalve Nederland kunnen ook alle landen waar eBay actief is, worden ingevoerd
- De invoer van aanbiedingen kan plaatsvinden op basis van EAN/GTIN- of fabrikantnummers
- Als alternatief kan dit ook worden gedaan op basis van een willekeurig aantal individueel definieerbare zoektermen
- Blacklist en Whitelist filters geven u maximale controle over welke aanbiedingen relevant worden geacht voor de prijsberekening
- Naast eenvoudige prijsstrategieën (bijvoorbeeld de goedkoopste), kunt u ook zelf complexe strategieën instellen
- De prijsstrategieën kunnen worden samengesteld en geconfigureerd uit individuele "strategie bouwstenen"
- De geoptimaliseerde prijzen kunnen op verzoek direct in eBay worden aangepast
- Als u een ERP of goederen beheersysteem gebruikt, kunnen de geoptimaliseerde prijzen ook daar worden doorgegeven
- Dankzij marktanalyses kunt u de markt te allen tijde in de gaten houden
- Op het dashboard ziet u in één oogopslag alles wat belangrijk is. Bijvoorbeeld, uw huidige positie.
- Houd altijd uw prijzen en de optimalisatie ervan in de gaten.
- De marktweergave toont samenvattingen van het aanbod van de markt en prijsvergelijkingspagina's.
- Sleutelwoord transparantie: Het is heel gemakkelijk om te zien hoe een geoptimaliseerde prijs wordt bereikt.
- Wie zijn uw concurrenten en wat zijn hun prijzen? Het vendor overzicht geeft antwoord op deze vraag.
Probeer het nu gratis uit
De Pricemonitor helpt u om voorop te blijven lopen op eBay met concurrerende prijzen en om permanent hogere winsten te genereren.
Maak vandaag nog een gratis testaccount aan en bekijk de Pricemonitor zelf. Laat een kort berichtje achter: