Prijsstrategieën voor uw online shop

Dit verhoogt het succes van uw online shop: Lees hier hoe u met de Pricemonitor elke prijsstrategie kunt automatiseren.

De Pricemonitor is een repricing tool die u als online retailer in staat stelt om zeer nauwkeurig afgestemde prijsstrategieën in kaart te brengen en deze automatisch uit te laten voeren.

Hieronder geven wij u graag een overzicht van de "strategiebouwstenen" die de Pricemonitor u biedt:

Repricing-Strategien Einstellungen im Pricemonitor

Basisstrategieën

Gewenste positie
Bepaal je gewenste positie. Als er meerdere aanbieders op een positie zijn, d.w.z. als meerdere aanbieders dezelfde prijs hebben, worden deze gecombineerd in één prijsklasse

Prijs afstand

Voer hier een positieve waarde in waarmee u de gewenste positie wilt onderschrijden.

Leveringskosten

Wij lezen de bezorgkosten voor de aanbiedingen van uw concurrenten en voor uw eigen aanbiedingen direct op het betreffende portaal. U kunt zelf bepalen of deze in de prijsberekening moeten worden meegenomen.

Afronding

Bepaal de toegestane decimalen waarop de prijsaanbevelingen moeten worden afgerond. Afronding wordt alleen gebruikt als men zich aan de prijsgrenzen en doelpositie kan houden.

Aspecten van de prijsstrategie

Er zijn gevallen waarin bepaalde aspecten van uw prijsstrategie niet kunnen worden gerealiseerd, omdat anders aspecten die als belangrijker worden beschouwd, worden genegeerd.

Een eenvoudig voorbeeld: de doelpositie kan niet worden bereikt, anders zou de minimum prijsgrens worden overschreden.

Er wordt rekening gehouden met aspecten van de prijsstrategie (hoogste prioriteit eerst):

  • Minimum/maximale prijsgrenzen
  • Gewenste positie
  • Prijsverschil
  • Afronding

Concurrerende strategieën

Verschillende marktplaatsen

De Pricemonitor kan de prijzen van verschillende marktplaatsen optimaliseren: Dit kan vooral nuttig zijn voor prijsvergelijkingssites zoals Google shopping of idealo.de. U kunt echter ook de prijzen individueel laten optimaliseren voor elke marktplaats. Deze strategie wordt vooral bij Amazon, Bol.com en eBay veel gebruikt.

Enige aanbieder

Als u de enige aanbieder van een artikel bent, kunnen verschillende strategieën worden gebruikt. Het kan zijn dat u de enige leverancier bent van een artikel op een bepaald moment, bijvoorbeeld aan het eind van de maand. De aanbevolen prijs kan dan worden gebaseerd op uw referentieprijs, uw laatste verkoopprijs of de prijsgrenzen.

Denk aan prijsgroepen

Pas wanneer een bepaald aantal aanbieders tegen een bepaalde prijs aanbiedt, wordt u actief. Zo vermijdt u dat u wordt gezien als een prijsbepalende factor.

Houd de positie vast

Hoe de prijzen van uw concurrenten ook veranderen, zolang u aanbiedt op uw gewenste positie, verandert uw prijs niet.

Concurrenten volgen

Soms is het zinvol om de prijzen te koppelen aan een bepaalde concurrent. Dit kan afhankelijk zijn van tijd of assortiment factoren.

Geïndividualiseerde strategieën

Tijd, assortiment en concurrentie gerelateerde factoren kunnen individueel worden gecombineerd. Hierboven vindt u alleen de meest voorkomende toepassingen met een naam. Tags kunnen worden gebruikt om alle artikelkenmerken en andere waarden te importeren, waarvan de waarden vervolgens kunnen worden opgenomen in de prijsberekening.


Amazon Wettbewerbsvorteil riesiges Sortiment

Assortiment gerelateerde strategieën

Winkelmandjes
Creëer winkelmandjes die representatief zijn voor uw gehele assortiment. Tegelijkertijd volgt elk winkelmandje een andere prijsstrategie. Na een vooraf bepaalde periode kunt u systematisch evalueren welke prijsstrategie de meeste omzet, de hoogste marge en de meeste winst heeft gegenereerd.

Categorieën

Het afstemmen van prijsstrategieën op categorieën kan zinvol zijn, bijvoorbeeld in combinatie met bepaalde reclamemaatregelen. Laad categorieën en subcategorieën als tags in de Pricemonitor en beïnvloed de prijzen.

Fabrikanten en merken

Premium artikelen hoeven niet dezelfde prijsstrategie te volgen als "snel bewegende artikelen". Ook hier kan de interactie met reclamemaatregelen succesvol zijn, vooral als de fabrikant zelf direct actief reclame maakt. Ook temporele aspecten kunnen hier in aanmerking worden genomen, omdat sommige merken zichzelf bijzonder goed verkopen, bijvoorbeeld in de periode voor kerst.

Top-seller vs. longtail

Als uw top-sellers een aantrekkelijke prijs hebben, kunt u meer verkeer naar uw winkel genereren en tegelijkertijd meer verdienen met een hoge marge voor longtail artikelen.

Voorraad

Soms moet het magazijn sneller geleegd worden, dan helpt een goedkopere, maar nog steeds rendabele prijs. Soms moet het gevuld worden tot een bepaald moment, bijvoorbeeld met Kerstmis. Afhankelijk van hoe hoog het voorraadniveau is, volgt het artikel dan automatisch een andere prijsstrategie.


Grafik: Zeitgesteuerte Repricing-Strategien

Tijdgeregelde strategieën

Seizoen

Als het om seizoensartikelen gaat, staat u voor een bijzondere uitdaging: als het seizoen ten einde loopt, moet het magazijn worden leeggemaakt. Een passende prijsstrategie in de Pricemonitor helpt u daarbij.

Werkdag vs. weekend

De Pricemonitor doet zijn werk ook in het weekend zonder overuren te betalen. Uw artikelen kunnen ook een andere prijsstrategie volgen dan op werkdagen.

Tijdstip van de dag

U maakt de meeste verkopen in de avonduren? De Pricemonitor zorgt ervoor dat uw artikelen voor de avonduren weer opnieuw geprijsd worden.

Dynamic Monitoring

Dit is een intelligent algoritme dat automatisch prijsschommelingen van artikelen detecteert en ze in een hogere frequentie-waarneming brengt. Als het prijsniveau weer normaliseert, worden andere artikelen vaker geobserveerd.


Corrigerende en veiligheidsgerelateerde strategieën

Minimum/maximale prijsgrens

Er gebeurt niets buiten de door u vastgestelde prijsgrenzen. Bij het invoeren van artikelgegevens in de Pricemonitor controleert het systeem of de prijsgrenzen geldig zijn, aangezien bijvoorbeeld een minimumprijsgrens van €0,00 geen zin heeft. Voordat aan het einde van het proces een prijsadvies wordt uitgebracht, wordt uiteindelijk nogmaals gecontroleerd of het binnen uw prijsgrenzen ligt.

Handelwijze bij de laagste prijs

Als uw goedkoopste concurrent onder uw minimumprijs aanbiedt, wilt u dan uw minimumprijs aanpassen om deze bij te houden, of oriënteert u zich op de volgende duurdere aanbieder met de bedoeling om het prijsniveau opnieuw te verhogen? Beide zijn zeer eenvoudig op te zetten.

Prijs anker

Bepaal extra procentuele prijslimieten. Alle prijswijzigingen die niet binnen deze limieten vallen, kunnen dan bijvoorbeeld handmatig worden gecontroleerd. Alle niet-kritische artikelen kunnen automatisch worden berekend, terwijl speciale gevallen opnieuw kunnen worden gecontroleerd. Dus u bent altijd aan de veilige kant.


Met een sterke partner voor de optimale prijsstrategie

Wilt u individuele prijsstrategieën implementeren in uw Pricemonitor-account? Laat gewoon een boodschap achter en beschrijf de gewenste strategie.
Heeft u nog geen Pricemonitor-account? Geen probleem: Praat met ons over onze gratis en vrijblijvende testfase:

 

Uw bericht aan ons

Voornaam*

Achternaam*

Bedrijf*

Uw e-mail*

Telefoon

Commentaar

Top

"Heeft u nog vragen?
Ik wil u graag helpen."

Skip Aertssen Country Manager

"Waarom belt u me niet gewoon:"

+49 6151 8008320

"Of schrijf mij een e-mail."

mail@patagona.nl

x