Als eigenaar van een online shop is het vandaag de dag niet langer voldoende om af en toe de prijzen van de concurrentie te controleren.
In het kader van de toenemende prijsdruk, vooral van "grote spelers" zoals Amazon, kunnen op de lange termijn alleen winkels die hun prijzen intelligent berekenen en een Repricing strategie volgen, succesvol zijn.
Bij een Repricing staat de vraag centraal:
"Hoe kan ik de prijzen aanpassen op basis van mijn kosten en de concurrentie, zodat mijn bedrijf er maximaal van profiteert?”
Hoe vind ik de optimale prijs?
Om de beste prijs voor een artikel te bepalen, is het eerst noodzakelijk om duidelijk te maken wat de optimale prijs is.
Een prijs is optimaal wanneer het geprijsde item maximale winst genereert.
Een stijging van de winst kan worden bereikt door het verkoopvolume te verhogen of door de marge te verbeteren.
Verhoog de verkoop met Repricing
Eén ding is duidelijk: in veel gevallen is de prijs bepalend voor de vraag van welke leverancier de klant zal kopen. Dit geldt met name voor de online handel.
Verschillende studies tonen aan dat er een groot verschil is in de verkoop op prijsvergelijkingssites en online marktplaatsen. De regel is: hoe goedkoper de prijs, hoe hoger de verkoop. Een van de taken van de Repricing is dan ook het blootleggen van het verkooppotentieel en het verlagen van de prijs van de betreffende artikelen, indien dit, rekening houdend met de kosten, zinvol is.
Verhogen van de marge door middel van Repricing
Repricing gaat niet altijd over het voorstellen van de goedkoopste prijs. Het is ook een kwestie van het identificeren van artikelen in een assortiment die "te laag geprijsd" worden aangeboden. Dit is altijd het geval wanneer uw eigen aanbod veruit het goedkoopst is. In dit geval moet worden overwogen of de prijs niet moet worden verhoogd om meer marge af te romen.
Repricing - intelligent, niet ingewikkeld!
Om een intelligente Repricing te kunnen uitvoeren, moet de beschreven afzetoptimalisatie worden gecombineerd met margeoptimalisatie en worden toegepast op een assortiment.
Hier wordt al snel duidelijk dat er verschillende strategieën zijn die hier kunnen worden toegepast - hier kunt u meer te weten komen: geïndividualiseerde Repricingstrategieën.
Allereerst gaat het om de prijzen van de concurrentie vast te leggen. Prijsvergelijkingssites en online marktplaatsen zijn hiervoor ideaal, omdat deze uiteraard ook door de klanten zelf worden gebruikt. Idealiter gebeurt dit regelmatig en volledig automatisch.
Repricing met de Pricemonitor
De Pricemonitor controleert voor u dagelijks de prijzen van prijsvergelijkingssites, marktplaatsen (zoals Amazon) en rechtstreeks vanuit de winkels van de concurrentie.
De optimale prijs wordt dan berekend voor elk artikel in uw assortiment. U kunt de berekening op elk moment volgen via onze eenvoudig te bedienen web interface en de nodige instellingen uitvoeren.
Het aanpassen van de prijzen in uw winkel is volledig automatisch en vereist geen tussenkomst van uw kant. Hier kunt u meer te weten komen over de Pricemonitor en hoe u kunt profiteren van het gebruik ervan.
Probeer het nu gratis uit
Graag nodigen wij u uit voor een gratis en vrijblijvende testperiode. Laat hier gewoon een bericht achter en wij nemen graag contact met u op.